dissabte, 4 de febrer de 2012

MANIFEST EN DEFENSA DE L’ESCOLA PÚBLICA

MANIFEST EN DEFENSA DE L’ESCOLA PÚBLICA Les AMPA de la ciutat de Barcelona, reunides en assemblea general de la FaPaC-BCN ciutat a l’escola pública Jovellanos de Barcelona el dia 28 de gener de 2012,
En aquests moments de crisi global i de destinació aparentment inesgotable de recursos públics cap al sector privat financer per compensar la seva irresponsabilitat, des de la FaPaC- BCN ciutat:



És per això que:
VOLEM DENUNCIAR que l’escola pública de la nostra ciutat està patint greument les retallades que afecten a les nostres polítiques educatives i socials, que vulneren els nostres drets i que posen en perill la igualtat d’oportunitats, la cohesió social i, per tant, el futur dels nostres fills i filles. REAFIRMEM el nostre compromís amb l’escola publica i el nostre estat de benestar i CONSIDEREM irrenunciable el manteniment d’uns serveis públics d’educació, sanitat i serveis socials de qualitat. DEFENSEM un model d’escola pública inclusiva, catalana, fonamentat en els principis de qualitat, gratuïtat, proximitat, equitat, laïcitat, coeducació i participació. L’escola i el sistema educatiu han de ser un instrument d’igualtat d’oportunitats per a tots els nostres infants. LLUITAREM en contra de les mesures de governs i administracions públiques que pretenguin la degradació de l’educació pública i la retallada dels drets dels nostres infants. 1. RECLAMEM al Govern de la Generalitat que respecti el Pacte Nacional per l’Educació i que doni compliment a la Disposició Final Segona de la Llei d’Educació de Catalunya, que imposa "incrementar progressivament els recursos econòmics destinats al sistema educatiu i, prenent com a referència els països europeus que excel·leixen en educació , ha de situar progressivament durant els propers vuits anys la despesa educativa a l’entorn, com a mínim, del 6% del producte interior brut". També al Govern d’Espanya que impulsi les mesures contemplades en la Llei Orgànica d’Educació en el mateix sentit. 2. DEMANEM un sistema i una planificació educativa on l’escola pública sigui l’eix vertebrador, capaç d’adaptar-se als canvis demogràfics, sociològics i culturals de la nostra societat. Només l’escola pública garanteix que tots els nens i nenes, amb independència de la capacitat econòmica de la seva família, puguin tenir accés a una educació de qualitat que els permeti desenvolupar-se com a persones lliures i ciutadans crítics. EXIGIM una oferta suficient de places escolars públiques en tots els districtes de la ciutat, on l'oferta pública sigui majoritària. 3. REBUTGEM
Especialment,
els plantejaments i les actuacions que donen als centres privats concertats una centralitat en el nostre model educatiu. I, més enllà, que fan de l’escola privada concertada una prioritat de les nostres polítiques educatives, ja sigui l’ampliació dels concerts, el manteniment d’aquells que clarament vulneren principis fonamentals o l’establiment de criteris d’admissió que permetin "de facto" que els centres seleccionin alumnat. EXPRESSEM la nostra preocupació davant un canvi de model d’escola bressol pública a la ciutat de Barcelona que no doni continuïtat al que ha estat un model de referència -pedagògic i de gestió- en la primera etapa educativa 0-3, tant important pels nostres infants. 4. VOLEM un sistema de concerts transparent. URGEIX la revisió dels concerts educatius vigents. NO PODEM SEGUIR mantenint amb diners públics de tots escoles d’elit a les quals només hi poden anar uns quants. EXIGIM que tots els centres sufragats amb diners públics tinguin els mateixos drets i les mateixes obligacions, derivades únicament de la seva funció social i no dels seus possibles beneficis econòmics. 5. REBUTGEM les diferències injustificades entre escoles finançades amb fons públics. Cap projecte de direcció ni de centre pot passar per sobre dels objectius d’una política educativa basada en principis d’igualtat i de servei públic. 6. EXIGIM una escolarització equilibrada que eviti la segregació escolar. La segregació dificulta l’èxit escolar dels sectors socials més vulnerables i alimenta la fractura social. La composició social dels centres públics i concertats ha de ser similar a la del barri on estan situats i tots els centres de la zona han de ser coresponsables. L’administració ha de dotar de recursos suficients als centres que, per la seva ubicació, són receptors d’alumnat amb més dificultats educatives o major vulnerabilitat social. 7. LLUITAREM en contra de polítiques que es basin en l’existència d’un alumnat de "primera" i un alumnat de "segona". VOLEM una escola de proximitat, inclusiva i preparada per atendre la diversitat. Les escoles públiques han de ser les escoles de referència de la ciutat i comptar amb els millors professionals. L’èxit escolar és un objectiu fonamental i la lluita contra l’abandonament prematur dels estudis ha de ser prioritària.  8. RECLAMEM per l’educació prioritat en la despesa pública perquè és una de les claus per la superació de la crisi. A la nostra ciutat s’han de realitzar les construccions pendents, especialment les d'aquells centres que actualment ocupen instal·lacions en barracons. EXIGIM l'elaboració d'un calendari d'actuacions que impedeixi que aquestes instal·lacions provisionals es mantinguin per un període superior a 3 anys. CAL TAMBÉ fer un bon manteniment dels centres. S’han d’impulsar mesures per assolir la completa gratuïtat en els nivells obligatoris. 9. DEMANEM polítiques destinades a augmentar la motivació, la valoració social, les capacitats i habilitats dels nostres docents i de tots els professionals que treballen als nostres centres educatius públics i que, dia a dia, ajuden a créixer els nostres infants. Els centres han de comptar amb plantilles suficients i estables que s’ajustin a les necessitats dels centres. I s’han de cobrir les baixes amb rapidesa, per tal de garantir el bon funcionament del centre i evitar canvis en el ritme d’estudi. 10. ANIMEM a tota la comunitat educativa, i especialment a famílies i docents, a fer un esforç d’actuació conjunta, establint espais on poder decidir de manera unitària les prioritats i les estratègies en defensa de l’escola pública. Observem amb preocupació una certa descoordinació en el si de la comunitat educativa en l’impuls d’actuacions i mobilitzacions en defensa de l’escola pública i, en concret, un creixent distanciament entre famílies i professorat. Hem de concentrar energies en allò que ens uneix: la defensa de l’escola pública. FaPaC-BCN ciutat representa el compromís de les AMPA de l’escola pública de la ciutat de Barcelona amb un model d’escola participativa. Les recents decisions d’eliminar les subvencions públiques a les AMPA responen a un model educatiu on no es dóna a les famílies un paper rellevant en la vida de les escoles i en el qual es desarma greument la seva capacitat d’actuació. Lluny de caure en el desànim, a partir de l’1 de febrer destinarem moltes de les nostres energies a recollir les signatures necessàries perquè prosperi amb èxit la Iniciativa Legislativa Popular "Per la igualtat d’oportunitats en el sistema educatiu català. Sisena hora per a tothom", de modificació de la Llei d’Educació de Catalunya. Aquesta ILP impulsada per la FaPaC, vol recuperar la sisena hora en tots els centres d'educació primària de titularitat pública amb l’objectiu d’equiparar les condicions d’escolarització de l’escola pública i la concertada i, alhora, reduir el fracàs escolar. Tenim una bona escola pública però encara la volem millor! L’EDUCACIÓ NO ÉS UN NEGOCI, ÉS UN DRET DE TOTS ELS NOSTRES INFANTS QUE COM A PARES I MARES I DES DE FaPaC-BCN ciutat DEFENSAREM AMB TOTES LES NOSTRES FORCES. Barcelona, 28 de gener de 2012

Assemblea de FaPaC-BCN ciutat
Escola Jovellanos, 28 de gener de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada